Els conferenciants José Manuel Pérez Tornero i Santiago Tejedor, professors del departament de Periodisme de la UAB ens han parlat sobre la comunicació i la educació en la web 2.0.
En aquesta entrada escriuré una síntesi sobre el tema a tractar.
LA COMUNICACIÓ AL LLARG DE LA HISTÒRIA:
Escola, filosofia:
Els professors utilitzaven la ètica, buscaven l'excel·lència i el diàleg i l'escriptura era una forma de comunicació. Plató atribuïa el diàleg a Aristòteles.
Edat mitjana:
Va arribar el llibre Sagrat, hi havia una revelació divina i la hermenentica ( el saber venia dictat per Déu).
El llibre era per utilitzar la repetició i la memòria.
Un altre mètode eren els tallers gremials , iniciació al món professional( gremis i magisteri). Utilitzaven instruments i tècniques de treballar l'artesania.
Escola burgesa:
"ciutadania massiva"
Treball industrial propi del s.XIX i conseqüència de la revolució industrial.
Fàbriques, pissarres, murs, uniformes, igualació, etc. Garned criticava la necessitat de l'escolarització en aquesta època i el dret dels infants a tenir una bona educació i ensenyament.
Escola reserva:
Societat de l'espectacle, defensa la docilitat i comunitat. Joc i imitació.
És una visió horitzontal, l'alumne ha d'anar a l'escola per obligació però dona igual si aprèn o no.
Fins ara crear escoles consistia en crear murs i el coneixement vàlid era únicament del professor, a partir de l'inici dels medis de comunicació aquest mètode o monopoli del saber es trenca. Avui dia hem d'acabar amb aquesta escola guarderia.
Al llarg del temps l'ésser humà ha passat a dominar diferents mètodes de comunicació:
1) la mà
2) instrument
3) pedra
4) l'impremta
5) mòbil
Avui dia la censura és impossible, no és una pràctica educadora. Hem d'afrontar l'univers del coneixement que tenim actualment. necessitem que l'educació canvii socialment, cultural i psicològicament.
Amb la informàtica es crea una memòria basada en xips més gran que el patrimoni de la humanitat, hi ha un creixement del saber exponencial.
Invents que s'han creat al llarg del temps:
1964: cinta ( primera possibilitat de registrar)
1977: primer ordinador de sobretaula
1981: CD
1991: webs
1995: Mp3
1998: google & firefox
1999: messenger
2001: Ipod
2004: facebook
2005: Youyube
2006: twitter
WEB 2.0
Internet és un instrument jove ja que es va crear a la dècada dels 90. En aquest moment es va crear el website ( plataforma en Internet, conjunt de pàgines web).
Primerament es va crear la web 1.0 al 1996 i era un tipus de web estàtica amb documents que mai s'actualitzaven i els continguts dirigits a la navegació ( HTML i GIF)
Després a partir de 2004 i va ser assignat per Tim O Reilly per referir-se a una segona generació de web basada en comunicacions d'usuaris i en games especials de serveis, com reds socials, els blocs o les wikis que fomenten la col·laboració de diferents usuaris.
En aquesta entrada escriuré una síntesi sobre el tema a tractar.
LA COMUNICACIÓ AL LLARG DE LA HISTÒRIA:
Escola, filosofia:
Els professors utilitzaven la ètica, buscaven l'excel·lència i el diàleg i l'escriptura era una forma de comunicació. Plató atribuïa el diàleg a Aristòteles.
Edat mitjana:
Va arribar el llibre Sagrat, hi havia una revelació divina i la hermenentica ( el saber venia dictat per Déu).
El llibre era per utilitzar la repetició i la memòria.
Un altre mètode eren els tallers gremials , iniciació al món professional( gremis i magisteri). Utilitzaven instruments i tècniques de treballar l'artesania.
Escola burgesa:
"ciutadania massiva"
Treball industrial propi del s.XIX i conseqüència de la revolució industrial.
Fàbriques, pissarres, murs, uniformes, igualació, etc. Garned criticava la necessitat de l'escolarització en aquesta època i el dret dels infants a tenir una bona educació i ensenyament.
Escola reserva:
Societat de l'espectacle, defensa la docilitat i comunitat. Joc i imitació.
És una visió horitzontal, l'alumne ha d'anar a l'escola per obligació però dona igual si aprèn o no.
Fins ara crear escoles consistia en crear murs i el coneixement vàlid era únicament del professor, a partir de l'inici dels medis de comunicació aquest mètode o monopoli del saber es trenca. Avui dia hem d'acabar amb aquesta escola guarderia.
Al llarg del temps l'ésser humà ha passat a dominar diferents mètodes de comunicació:
1) la mà
2) instrument
3) pedra
4) l'impremta
5) mòbil
Avui dia la censura és impossible, no és una pràctica educadora. Hem d'afrontar l'univers del coneixement que tenim actualment. necessitem que l'educació canvii socialment, cultural i psicològicament.
Amb la informàtica es crea una memòria basada en xips més gran que el patrimoni de la humanitat, hi ha un creixement del saber exponencial.
Invents que s'han creat al llarg del temps:
1964: cinta ( primera possibilitat de registrar)
1977: primer ordinador de sobretaula
1981: CD
1991: webs
1995: Mp3
1998: google & firefox
1999: messenger
2001: Ipod
2004: facebook
2005: Youyube
2006: twitter
WEB 2.0
Internet és un instrument jove ja que es va crear a la dècada dels 90. En aquest moment es va crear el website ( plataforma en Internet, conjunt de pàgines web).
Primerament es va crear la web 1.0 al 1996 i era un tipus de web estàtica amb documents que mai s'actualitzaven i els continguts dirigits a la navegació ( HTML i GIF)
Després a partir de 2004 i va ser assignat per Tim O Reilly per referir-se a una segona generació de web basada en comunicacions d'usuaris i en games especials de serveis, com reds socials, els blocs o les wikis que fomenten la col·laboració de diferents usuaris.
WEB 1.0 | WEB 2.0 |
lectura | Lectura- escriptura compartida |
Unitat mínima d’informació és la pàgina. | Missatges, articles... busca continguts concrets. |
Estàtic | Canvia constantment |
Navegador | Navegador, lector RSS, plataforma alimentada de continguts |
Webmasters | Tothom pot ser creador d’una web ex: wilipedia |
“geeks” esperts informàtics | Aficionats ( protagonistes) |
Característiques al futur :
1) La quantitat d'informació al món en un futur serà difícil d'adquirir quan entrem a l'escola i d'ensenyar-la,perquè serà molta
2) Hi haurà una escola multilingüe on l'anglès serà bàsic. Hi haurà escoles obertes a la red, forma una mentalitat cosmopolita.
3) Tindran recursos audiovisuals
4) Divisió casa-aula trencada a partir d'una red virtual on cada generació s'implicarà en el coneixement. Escola dedicada al coneixement fort i profund.
3 exemples d'eines:
1.- vozme
És un espai de text on escollim l'idioma i enganxem un text de qualsevol lectura, el programa pronuncia aquesta informació. Aquesta no és una eina dissenyada per a la docència però pot servir molt en l'àmbit educatiu, per exemple per fer pràctiques per exercitar un idioma.
2.- Aprobbo
És un programa que permet saber si hi ha paràgrafs copiats i penjats per Internet al text d'un document. Aquesta eina és molt útil per a professors.
3.- i Google
És una eina que serveix per crear el teu escriptori general, és una eina per a alumnes, còmode per tenir tota la informació interessant al teu lloc.
CONCLUSIONS
- Web 2.0 és una web que confia en els seus usuaris
- web que potencia les experiències dels usuaris riques, per millorar i controlar millor les nostres eines.
- web que permet jugar ( provar, buscar la forma d'esquivar barreres).
- El comportament de l'usuari no està determinat
- Dona dret a mescles de diferents drets.
- Beta eterna
- Imposa la cultura de hacker ( busca les fortaleses i les debilitats)
- Web de la gent
La web 2.0 ens obliga a aprendre a veure, escoltar, llegir ( de forma distinta que és la que imposa), escriure ( de forma diferent), gestionar ( quantitat de continguts), innovar ( generar nous productes, escenaris, projectes...).
DEBAT
1) Quina és la funció del professor en aquest tema?
- Hauria de tenir totes les competències de les que hem parlat.
- Les polítiques educatives han estat destinades a augmentar el nombre d'ordinadors a classe, si no hi ha un canvi pedagògic no s'aprofita l'avantatge de les noves tecnologies.
- Els alumnes moltes vegades dominen millor les noves tecnologies que no els professors.
- Tenim la funció d'ensenyar als alumnes com utilitzar els programes nous sense l'ajuda del professor, la clau és aprendre els conceptes i motivar la curiositat de l'alumne.
- Treure a fora l'educació per buscar el camí de l'aprenentatge. El professor és un acompanyant.
2) Com han de ser els estudiants?
- Sabem lo bàsic per poder moure'ns però em de conèixer més.
- Hi ha una pèrdua de la intimitat.
- Sí però aquesta pèrdua no és només amb les reds socials sinó amb bancs per Internet, compres, càmeres que ens vigilen...
- Si les tecnologies tindran més capacitats que nosaltres no serveix de res ensenyar als nens a multiplicar.
- Si que serveix perquè encara que els ordinadors tinguin unes capacitats millors que les de nosaltres ells no tenen la capacitat d'innovar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario